Friday 10 June 2016

Cara Mudah Mengesan Pemandu Langgar Lari Menggunakan No. Pendaftaran Kenderaan

17:38:00

Ada yang kata info ini bahaya untuk disebarkan. Takut terlepas maklumat pengguna kenderaan dan sebagainya. Ada juga yang kata selepas cara ini didedahkan, sudah tentu selepas ini pihak insurans akan ambil maklum dan tentunya mereka susah untuk beri maklumat.


Pada kami, anggaplah ini satu info yang bermanfaat. Jadikan ia sebagai panduan kita pun sudah cukup. Mungkin tidak guna cara yang sama, tetapi kita boleh jadikan ia sebagai rujukan untuk mendapatkan maklumat orang yang bersalah.

Cara Mudah Mengesan Pemandu Langgar Lari Dengan Nombor Pendaftaran Kenderaan:

Langkah 1

Anda mesti ada adalah nombor pendaftaran (plat) kenderaan berkenaan. Tak ada nombor memang tak boleh gunalah cara ni rasanya. Selain itu, perlu juga ada butiran beberapa maklumat seperti jenis kenderaan, dan rupa fizikal pesalah (jika nampak dan ingat, mungkin senang nak buat pengecaman).

Langkah 2



Log masuk ke MYEG [https://www.myeg.com.my/]. Menerusi sistem MYEG, sebenarnya kita boleh semak rekod urusan yang berkaitan dengan kenderaan dengan memasukkan nombor plat kenderaan selain dari pada semak JPJ atau PDRM. Di halaman ‘Summons Service’ PDRM, tekan ‘drop down menu’ dan pilih ‘Vehicle No’. Pastikan juga anda pilih ‘Non Malaysia’ untuk elakkan dari memasukkan nombor kad pengenalan. Masukkan susunan teks ‘captcha’ dan tekan butang ‘Check Summons’.

Jika tiada rekod anda boleh teruskan kaedah dibawah…

Langkah 3


Buka pelayar Chrome dan taip URL ini di kotak alamat web –https://www.mycarinfo.com.my/ISearch. Web ini membenarkan pengguna memeriksa insurans kenderaan yang diambil oleh pemilik. Yang menariknya, ia mengembalikan juga nombor polisi dalam keputusan carian. Apakah data yang perlu dimasukkan untuk melakukan carian di MyCarInfo? Juga nombor pendaftaran kenderaan. Anda perlu masukkan nombor pendaftaran kenderaan dan submit. Nama syarikat dan nombor polisi insurans kenderaan berkenaan akan dipaparkan.

Langkah 4

Ambil nombor polisi tersebut dan emailkan kepada syarikat berkenaan. Kalau boleh daftar email baru untuk urusan ini. Gunakan ayat dibawah atau kalau anda ada ayat sendiri terpulang:

Hi,
Could you please send cover note (softcopy) for my car policy to me?
This is important and please help as I need it for some urgent matters.
Vehicle Reg. No : XCX XX8X
Policy number : XX2XX3XXXX
Policy period : 23 Jul 2014 – 22 Jul 2015
Thanks in advance.
Regards.

Apakah makna emel di atas? Penyamaran. Emel diatas seolah-olah kita adalah tuan punya kenderaan dan mencerahkan peluang kita untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai pemilik kenderaan tersebut. Jika pihak insurans yakin dengan email kita tidak mustahil mereka akan membalas email tersebut berserta lampiran ‘Cover Note’ yang mengandungi data pemilik kenderaan – nama, nombor kad pengenalan, nombor telefon, alamat rumah, nombor casis kenderaan, jumlah yang diinsurankan dan pelbagai lagi yang harus tertera di atas helaian maklumat insurans kenderaan anda.

Dengan maklumat yang ada, anda boleh hubungi pesalah berkenaan dan berbincang untuk menyelesaikan kes yang telah berlaku. Mungkin ada penyelesaian yang boleh diselesaikan dengan jalan sebaiknya dalam perbincangan tersebut.

Sumber : OhMyMedia
 

0 comments